تعریف تدارکات
تداركات مسئول اصلي خريد تجهيزات، كالا و خدمات براي اداره ميباشد. كارپردازان همواره درتلاش هستند تا با مقايسه قيمتها و كيفيت كالاها و خدمات، مناسبترين، بهترين و ارزشمندترين سفارش خريد را براي اداره انجام دهند.
مديريت خريد و تداركات يكي از فعاليتهاي اصلي و ستادي هر سازمان در جهت رسيدن به اهدافش ميباشد و تمامي امور مرتبط با خريد كالا و خدمات مورد نياز براي انجام تمامي فرآيندها را در بر ميگيرد. واحد خريد و تداركات با تمامي بخشهاي اداره در ارتباط است و به نوعي ارتباط اداره با تامين كنندگان خارجي را برقرار ميسازد. مدير خريد و تداركات به وسيله فرم درخواست كالا، از نيازهاي مختلف آنها به كالا و تجهيزات و يا خدمات، آگاهي مييابد. سپس با جستجو در بازار و شناسايي تامين كنندگان موجود، بهترين آنها از نظر قيمت و كيفيت محصولات را، انتخاب ميكند. در برخي موارد و به منظور ايجاد محيط رقابتي استفاده از استراتژي قدرت چانهزني خريداران و در راستاي قوانين وآيين نامههاي مالي اداره تداركات براي انتخاب تامين كننده مورد نظر مناقصه، مزايده و يا استعلام، برگزار مينمايد. مسؤول پيگيري و اجراي كليه امور آن بر عهده رييس اداره تداركات و مجموعه كارپردازان اين اداره ميباشد. البته امروزه با توجه متنوع شدن تامين كنندگان، شيوههاي مختلف تامين كالا و خدمات و نوسان قيمتها، فرآيند خريد كالا، تجهيزات و خدمات بسيار پيچيده و وظيفه مدير خريد و تداركات سختتر شده است. تا آنجا كه مباحثي مانند خريد و تداركات بههنگام و بهموقع، در اين حوزه بسيار مطرح و پر اهميت هستند.