سیاستها و برنامه های دفتر سنجش و ارزشیابی مهارت
سیاستها :
1. حفظ کرامت و ارزش انسانی و پاسخگو بودن به انتظارات مردم ، نیازهای جامعه و رضایت ارباب رجوع .
2. کاهش فاصله سطح دانش و مهارت نیروی کار کشور با سطح استانداردهای ملی و جهانی .
3. ارزیابی نیروی کار مطابق با استاندارد های بین المللی .
4. مشارکت صاحبان صنایع درسنجش و ارزشیابی مهارت کارآموزان و نیروی کار .
5. شناسایی نیروهای مستعد وخلاق وایجاد زمینه رشد وتعالی آنان درمراکز آموزشی وحمایت و پشتیبانی شغلی از آنان.
6. ارتقاء سطح آزمونگران از طریق آموزش آنان .
7. ایجاد ساختاروتشکیلات اجرایی مناسب حوزه ستادی و واحد های صف.
8. ایجاد ، تکمیل و توسعه مراکز سنجش مهارت متمرکز کشوری با استانداردهای قابل قبول .
6. طراحی , استانداردسازی و اشاعه ابزارها و معیارهای سنجش مهارت .
7. آموزش مداوم نیروی انسانی آزمونگر.
8. افزایش انضباط اجرایی .
9. گسترش نظارت برفعالیتهای سنجش وارزشیابی .
برنامه ها :
1- اختصاص صندوق پستی برای اداره کل ارزشیابی مهارت کارآموزان ونیروی کار .
2- بازنگری در آئین نامهها و ضوابط ارزشیابی در راستای تسهیل امور و کاهش مکاتبات.
3- ایجاد سایت سنجش واعلام نتیجه 48 ساعت پس از اجرای هرآزمون برای بهرهبرداری شرکت کنندگان درهرآزمون درسراسر کشور.
4- توزیع پرونده ها و مدارک سالهای گذشته مربوط به هراستان در راستای سیاست تمرکز زدایی و فراهم کردن زمینه پاسخگویی سریع تر به ارباب رجوع .
5- اقدام جهت کاهش خدمت نظام وظیفه عمومی (حداکثر 3 ماه ) یا برخورداری از امتیاز برای مشمولینی که دارای گواهی نامه مهارت دررشته های خاص میباشد از طریق مبادی ذیربط تا ازاین طریق زمینه رونق آموزشهای فنیوحرفهای و توسعه دانش مهارتی درکشور فراهم گردد.
6- ثبت نام از داوطلبان مدیریت و مربیگری براساس توزیع دفترچه آزمون درسراسر کشور در راستای تأمین نیازهای شغلی منطقه ای .
7- برنامه ریزی برای پرداخت به موقع حق الزحمه مناسب به طراحان سؤال وعوامل مؤثر درامر سنجش وارزشیابی.
8- مطالعه و تحقیق در خصوص سیستم های اجرایی آزمون و ارزشیابی در کشورهای صنعتی پیشرفته .
9- اجرای آزمونهای تکوینی (تدریجی) در استانها برای مقایسه میزان انطباق آموزش با مفاد استانداردها و اهداف آموزشی .
10- اجرای آزمونهای استاندارد از طریق ارتقاء سطح کیفی سؤالات و حرکت به سوی طراحی سؤالات علمی – کاربردی (دانش فنی )به جای سؤالات ذهنی .
11- تجزیه و تحلیل نتایج آزمونها و انعکاس نقاط قوت و ضعف پس از اجرای آن به استانها برای آگاهی و رفع نواقص و بهبود وضعیت .
12- برنامه ریزی جهت اجرای 5% از آزمونهای کار آموزان و نیروی کار به صورت هماهنگ از سوی این اداره کل درمراکز آموزش فنی و حرفه ای ( اعم از دولتی ، آموزشگاههای آزاد و شاخه کاردانش).
13- ارتقاء سطح علمی آزمونگران از طریق آموزش آنان .
14- اجرای پروژه های سنجش و ارزشیابی فراملی و مسابقات ملی مهارت.
15- ارتقاء سطح معیارهای سنجش و ارزشیابی مهارت مطابق با استاندارد های بین المللی .
16- اجرای آزمون الکترونیکی به صورت مرحله ای
17- استفا ده از متخصصان و صاحبان صنایع در تهیه پروژه های سنجش و ارزشیابی مهارت .
18- تعامل با متخصصان و صاحبان صنایع به منظور مشارکت در برگزاری و نظارت برآزمونهای مرتبط با صنایع آنان ( برنامه آن طی طرحی مجزا ارائه خواهد شد)
19- شناسایی و جذب افراد متعهد و متخصص مراکز آموزشی ، دانشگاهها ، صنعت و صنوف به عنوان آزمونگر ، ناظر و طراح پروژه .
20- ایجاد بانک اطلاعات برای ناظران ، آزمونگران و طراحان پروژه .
21- آموزش ناظران قابل اعتماد و توانمند برای ارتقاء سطح نظارت بر اجرای آزمونها .
22- تهیه دستورالعمل جامع برای ناظران اعزامی به استانها .
23- تهیه ضوابط و اعمال آن در استفاده از آزمونگران توانمند.
24- آشنایی آزمونگران با جدید ترین متد های ارزشیابی از طریق آموزش آنان .
25- آموزش نیروی انسانی مستقر در اداره کل و پرسنل آزمون در استانها.
26- برگزاری گردهمایی قطبی به منظور تبادل نظر و استفاده استانها از تجارب یکدیگر.
27- مهندسی مجدد در ساختار اداره کل ارزشیابی (ستاد - صف).
28- سازماندهی مجدد کارکنان براساس تشکیلات جدید .
29- تلاش و پی گیری در خصوص استقلال وظیفه مسئولان آزمون مناطق.
30- تلاش و پی گیری در خصوص ارتقاء سطح سازمانی مسئولان آزمون مناطق .
31- ایجاد ، تکمیل و گسترش مراکز سنجش مهارت متمرکز کشوری مطابق با استانداردهای قابل قبول .
32- هدایت و نظارت بر برگزاری آزمونهای سنجش و ارزشیابی مهارت دراین مراکز.
33- ایجاد بانک سؤال رایانه ای .
34- اصلاح سؤالات موجود برای ورود به بانک سؤال با مشارکت طراحان سؤال و مربیان مستقر در تهران و استانها و نخبگان صنعت و صنوف.
35- استانداردسازی سؤالات بانک سؤال برمبنای استانداردهای نوین .
36- تهیه و تدوین دستورالعملها و شیوه های نوین اجرایی با توجه به ضوابط و مقررات مربوط به آنها.
37- نظارت بر اجرا ی دقیق و صحیح ضوابط و مقررات در کلیه فعالیتها .
38- نظارت بر اجرای دقیق و صحیح و به موقع ضوابط و مقررات ، آیین نامه ها ، دستورالعمل ها و بخشنامه ها در کلیه مراحل .
39- بررسی و ارزیابی عملکرد واحد های تابعه به منظور تشخیص تعیین نقاط قوت ضعف و ارائه دستورالعملها و شیوه اجرایی برای بهبود نارسایی ها.
40- اعزام ناظران قابل اعتماد و توانمند برای ارتقاء سطح نظارت بر اجرای آزمونها .
دفتر سنجش وارزشیابی مهارت